Ansigter og det der imellem

Trykt i NORDJYSKE den 10.april med fire ud af seks stjerner

Faces,
Places and the Things in between

Niels Fabæk, fotografi

Husets Galleri Aalborg

Indtil 1.maj (dog lukket i
påsken)

Husets Galleri midt i Aalborg har
lavet et scoop, ved at få Niels Fabæk, manden bag mange af de fotos af kunst og
musik, vi sådan ser rundt om i mediebilledet, til selv at udvælge og ophænge en
lang række af disse fotos. Og det spænder vidt; fra skovens dybe stille ro over
øde og storbybilleder med folk i kanten af det hele, til hårdt arbejdende musikere.
Fabæks linse fanger stemninger. I ansigter, på steder og ikke mindst, det der
sker der imellem. Han arbejder til daglig på Kunsten i Aalborg. Han har mange
år bag sig som fotograf, kunstner, teatertekniker og musiker og har sammen med
især Nils Sloth lavet et hav af kunstprojekter, events og performance og han er
halvdelen af Aalborgs kunstmagasin BLIXA, der hver gang udkommer nye formater.
Det
første rum af Husets galleri består af mindre sort-hvide fotografier, oftest
portrætter, mens det i der i det andet rum er de store farvefotografier.
Portrætter, på ”Wall of Fame” er kendte kulturpersonligheder fra kunstens,
musikkens, litteraturens og teatrets verden, fra Peter Belli til John Olsen og
fra Michael Kvium til Esben Smed. Og det er alt sammen værker der viser og
fastholder det, der ikke kan holdes fast, det levende og det levede liv.
Alle
68 værker er til salg og for få hundrede kroner kan man faktisk få et godt værk
med sig hjem.

Der er nogle få fotos af bylivet,
fra amerikanske storbyer, men ikke typiske turristfotos, men altid sådan i
udkanten af byen og ikke mindst af menneskelivet. Det er dokumentaristisk. Og skønheden er der, men det er en skæv en af
salgsen.

Rummet med de kæmpestore
naturfotos er et rum for sig. Det er stilheden, der næsten kan høres. Fabæks
beskæringer er interessante, for et midte og et fokus er sjælden nem at finde,
så øjet er altid lidt på vandring i værkerne, det gælder især landskaberne. Det
er fotografier, der genremæssigt både lægger sig op af det klassiske
landskabsfotografi, og samtidig er stærkt inspireret af det såkaldt ”kedelige
fotografi”, som Per Bak Jensen (f.1949) eksempelvis er eksponent for. Men
udstillingen er alt andet end kedelig. Og disse farvefotos kan man undre sig
over hvor mange slags grøn, der findes. Der er hel magisk.

Fabæks værker handler alt sammen
om at fastholde det flygtige i et ansigtstræk, en mimik, et øjeblik af
koncentration, som når en japansk trommeslager er væk i sin egen verden og hår.
Det er en fastfrysning af erindringen, i det øjeblik det er væk igen.

Værkerne bærer med sig den
stilhed, man kan finde i naturen. Og den koncentration der findes i
musikeransigt og hemmelighederne i en kunstners eller skuespillers ansigt.

Det er dyb og inspirerende og at
se alle portrætter af de kendt er lidt, som at genopleve det de var i Aalborg
for i sin og hvor Fabæk, til vores held, fangede dem og fik dem sat fast på
væggene i en simpel klemme og med et søm, så vi se al dynamikken mellem
ansigterne og stederne.

Troels Laursen