Hertil lige nu

Trykt i NORDJYSKE den 25. april med 4 stjerner ud af seks

Stig
Brøgger NOW HERE

Af
Birgitte Anderberg (red.), Mikkel Bogh, Anne Ring Petersen, Tania Ørum,
Charlotte Præstegaard

400,-
kr

Strandberg
Publishing

I mere end halvtreds år har Stig
Brøgger (f. 1941) spillet en ikke uvæsentlig rolle i dansk kunst. Og har siden
1960’erne været vidt omkring i kunstens genre, fra Landart, konceptkunst,
popkunst og kirkekunst her i det nørrerjyske, og formatet har været fra fotografi til maleri,
installationer, film, kunstnerbøger, skulpturer til projekter i det offentlige
rum. Og han har været vidt omkring med sin kunst, MoMA i New York, biennalen i
Venedig og på Statens Museum for Kunst. Og som professor
på Det Kgl. Danske Kunstakademi (fra 1981-97) har han på den måde haft
betydning for senere generationer af kunstnere. Brøgger var med i inderkredsen af
tressernes eksperimenter i Eks-skolen sammen med folk, som Per Kirkeby og Poul
Gernes.

Denne monografi, som er redigeret
af museumsinspektør på Statens Museum for Kunst Birgitte Anderberg, følger ikke
en traditionel kronologi, men er bygget op omkring flere forskellige
kulturhistoriske og filosofiske blikke på Brøggers værk.

Og hele seks forskellige
forfattere, som ifølge redaktøren har formålet at skulle ”afdække og kortlægge”
kunstnerens værk igennem seks årtier, giver en del gentagelser undervejs i
denne store bog.

Direktør for Statens Museum for
Kunst, Mikkel Bogh, lægger først ud og fremlægger kunstnerens mange veje i tiden,
hvor billedet altid kun er slags tilnærmelse af tiden, tiden og virkeligheden,
som den er lige nu.

Tidligere lektor Tania Ørum ser
på Brøggers arbejder med den tegneserieagtige grafik, brevromaner og film og
som er lige ned i slut-tressernes eksperimenterende klima, som Brøgger blev en
stor del af i en danske udtapning. Lektor Anne Ring Petersen forklarer, hvordan
Brøggers maleriudstillinger var en særlig form for installationskunst, der kom
i serier. Derfor kunne en så eksperimenterende kunstner som Brøgger arbejde med
maleriet og også bane vejen for dets genopstandelse efter at have været
erklæret død i en rum tid. Kunsthistorikeren Charlotte Præstegaard viser Brøgger
som konceptuel fotograf, der skelede til hvad der skete det nyeste fra USA. Der
er desværre ikke rigtig mange linjer om hans kirkearbejder. De er dog vist i et
såkaldt visuelt appendiks, som Gug kirke, men måske kirkekunsten er af en anden
rang i sådan en sammenhæng, hvor man giver en slags status over hvad Brøgger
har lavet af kunst og hans indflydelse på kunsten og kunstnerne herhjemme de
sidste halvtreds år? Ærgerligt nok, for hans arbejder med kirkekunsten og
bibelens billedforbud er uhyr interessant og modig. Bogen, der efter sigende skal
have været 14 år undervejs, indeholder en masse fotos og illustrationer, som
giver denne første fremlæggelse af Stig Brøggers kunst er også en slags Dansk
Kunsthistorie, siden 1960’erne. Og nye læsere og kunstinteresserede kan springe
på her og
følge tankerne bag de seneste mange års forståelse af hvad kunst er og kunne
tænkes at være, så man måske bedre kan se den kunst der lige nu.

Troels Laursen