Brobygning

Trykt i NORDJYSKE med fire stjerner ud af seks den 7. maj

Søren
Elgaard: Broer

Vrå
Kunstbygning og Engelund Samlingen, Vrå

Indtil
den 2. juni

For et par år siden viste Søren
Elgaard en del af disse viste værker på ARoS i Aarhus. Og nu er der mulighed
for et gensyn med disse, sammen
med mange nyere værker, og de kredser alle sammen om broen, som konstruktion og
arkitektur og som mentale passager, for broer er et meget symbolladet motiv.

Og findes da også som sådan i mange
sammenhænge, der ikke kun handler om forbinde landsdele, og på fra
Euro-sedlerne. Elgaard har arbejdet med broer i mange år og
hans fascination af disse konstruktioner, smitter. I høj grad.

En ti minutters film frem og
tilbage over Kulturbroen mellem Aalborg og Nørresundby viser, at det både
handler om broen som symbol, men også som en slags abstrakt realisme, hvor det
helt konkrete i bygningsværket, som broerne er, pludselig kan ses som den rene
geometri som linjer på langs, højkant og på kryds og tværs. En konkret og
abstrakt realisme, kunne man måske kalde det.

Udstillingen er på en måde opdelt
i fire, ud fra fire udvalgte broer, der er ret forskellige fra hinanden, hvad
angår både byggeår, geografi, materialer og byggestil, som ”Den røde træbro ved
Kastellet i København”, der blev udødeliggjort af guldaldermaleren Christen
Købke (1810-48) allerede i 1834, i dens karakteristiske røde farve og
jernbanebroen i Aalborg. Også udenlandske broer broerne ses, som Forth Rail
Bridge i Skotland, opført i årene 1882-89, og ikke mindst den ikoniske Golden
Gate Bridge i San Francisco, som stod færdig i 1937, året før broen i Aalborg.

Rialtobroen i Venedig ses også i
akvareller, som nok er skitseagtige, men utrolig levende og aldrig stive i
deres nedtonede farver. Akvarellerne er set her fra udstillingens højdepunkter.

Værkernes farver er oftest helt holdt
i blå og rødt, helt som var de signaler, og dertil kommer spejlinger og reflekser
i vandet og vinduer, alt det vi kender Elgaard så godt for. Og det sker i en
stil, nyrealismen, som han allerede tilbage i 70’erne var med til at
introducerer herhjemme. Og denne udforskning af realismen arbejder han stadig
overbevisende med, nemlig forholdet mellem virkeligheden og så de billeder vi
har eller laver af virkeligheden. Og derved bliver broer også åndelig og
mentale passager, eller som broer også kan hedde på engelsk: Gate, der både er
åbninger og porte fra det ene til det andet. Broen bliver næsten til ritualer,
eller en rite de passage. På nogle af broerne er der mennesker, der enten skal
over broen eller som arbejder på broen. De slår ligesom det symbolske i
værkerne itu men de tilfører en slags vitalitet fordi de giver værkerne et andet fokus af, at der også er mennesker til stede. Værkerne er i blandt nærmest fotografisk vellignende, og kan dermed bevæge sig væk fra selve
den abstrakte realisme. Så der er nok
at gå på opdagelse i.

Udstillingen viser mere end 50
værker, og denne ophobning eller de mange gentagelser er ikke kedelige,
tvært om udvider de horisonten og broerne ud, så de når beskueren både mentalt og
meget sanseligt, og der er næppe nogen, der vil se, eller passager en bro,
efter den udstilling, på hel samme (ligegyldige) måde, som tidligere.
Troels Laursen