Bevægelsen i det stillestående
Trykt i NORDJYSK den 9. oktober med fire stjerner ud af seks
”Stilleben”
Kunstbygningen i Vrå
Indtil den 10. november

De gammel kendte og etablerede kunstnere, hvoraf nogle er afdøde, møder de unge, på efterårets store udstilling i Kunstbygningen i Vrå – Engelundsamlingen. Og generationerne mødes i det klassiske tema “stilleben”, der helt tilbage fra Old Ægypten og via renæssancen, handler om at man i opstillinger af genstande, kan se livet, både i al dens herlighed, men også i dens forkrænkelighed. Og det er det der på færde i dette møde, hvor denne gamle tradition er eller har været vigtig. Og det er kvinderne, der trækker længst i og fra traditionerne, som når Amalie Jakobsen (f.1989), viser sine stramme geometriske skulpturer, der refererer til minimalismen, men samtidig repræsenterer noget helt nyt. De bøjede plader er dansende og meget sanselige. Anne Torpe (f. 1981) har kraftfulde farver på papstykker, der er lagt ind over hinanden, så brudflader og kontakter opstår som historiske lag i en fortælling. Anne Aarsland (f.1976) viser mønstre i mørke og lyse farver, som var det en ren opstilling af meditationer. Agnete Bertram (f. 1983) trækker traditionen langt med sine nyfortolkninger, hvor af det ene er en hilsen til Svend (Engelund) i stramaj. Et værk, der stiller stilleben på nye ben og så er, som værket Blixen efter en af baronessens blomsteropstilling, er bevægende og forfriskende.
På herresiden er det maleriet, der er det gennemgående. Det er for det meste klassisk ligesom udstillingens ophængning er det. Og både Poul Winther (1939-2018) og Svend Engelund (1908-2007) er med, samt Henrik Have (1946–2014) og Emil Gregersen (1921-1993). Mest markant er dog to mindre værker af Mogens Gissel (f. 1941), der i sin kubistiske stil og med udflydende konturstreger, både åbner og lukker rum i sine enkle motiver. Her mærkes livet, om end det står stille.
Af de yngre bør nævnes dansk-iranske Farshad Farzankia (f. 1980), der arbejder med en ekspressiv figuration, og dejlige klare farver og inddrager referencer til sin iranske baggrund. Australieren Jordy Kerwick (f. 1982), viser ekspressive opstillinger med vaser, blomster og cigaretter, og mindelser om Tal R, der er også henvises til, opstår nemt. Rene Christensen (f.1980) trækker på antikkens vaser og lægger neonfarver på og lægger en graffiti-verden ovenpå, så der både er nærhed og distance i de gamle græske krigsscener.
Rene Holm (f.1967) bygger sine scener udenfor, og grene og andet lægges på, så de ellers flade lærreder bliver til 3d og giver en kukkasseoplevelse, så man lige står og belurer nogen, der på en eller andet måde er udenfor og måske udsatte.
Simon Ganshorn (1985) viser en art selvportræt i værket ”Den dumme maler”, hvor spørgsmålet om subjekt (maleren) og objektet (kunstværket) er adskilt, eller er det én og samme ting. Svampebob firkant er med i det svar, som både vibrerer, og er på vej.
Alle værkerne er ganske vist genremæssigt stil-leben, men der er i høj grad også bevægelse i de viste værker og det er især liv i det stillestående, der tydeligt står frem i de opstillede ting og sager, mønster og farver, så levet liv er det, der lige nu kan ses i Vrå.
Troels Laursen

Faktaboks:
De udstillende kunstnere er: Poul Winther, Svend Engelund, Jordy Kerwick, René Holm, Farshad Farzankia, Anne Aarsland, Agnete Bertram, Justin Lee Williams, Anne Torpe, Amalie Jakobsen, Simon Ganshorn, Rune Christensen, Mogens Gissel, Henrik Have og Emil Gregersen.